Villkor

Produkt

Färg & form

  • Säkerställ att alla paket har samma brännkod. Det är viktigt att alla plattor som sätts i anslutning till varandra har samma brännkod då färgskiftningar kan förekomma vid olika tillverkningstillfällen i fabrik.
  • Räkna med ca 10% spill. Blir det paket över kan dessa vara bra att behålla ifall olyckan i framtiden skulle vara framme och en platta går sönder. På så sätt kan ni vara säkra att det blir samma brännkod på den ersättande plattan.
  • Om ni låter en plattsättare utföra jobbet kan ett tips vara att öppna någon/några kartonger innan arbetet påbörjas så produkten stämmer överens med vad ni beställt och era förväntningar.
  • Allt kakel och klinker som vi säljer uppfyller EU-standard. Enligt EU-standard är viss måttavvikelse tillåten. För mindre plattor upp till 10x10cm är en differens på +/- 0,75% tillåten och större plattor än 10x10cm har en tillåten differens på +/- 0,5%.

Frakt och Leverans

Leveranstid

Leveranstiden kan variera mellan olika artiklar. Se leveranstid på respektive produktsida, ett preliminärt avsändningsdatum ges vid orderskapandet. När ordern är lastade från vårt lager kommer du få kolli-ID via e-post från transportföretaget så du kan följa din order och således ett mer exakt leveransdatum. Boka inte hantverkare innan du mottagit godset och godkänt det.

Leveransvillkor

Alla leveranser gäller fram till tomtgräns på körbar väg. Bor du lägenhet kommer varorna levereras till porten. Bor du i ett område med någon form av bom eller grind då sker leveransen dit fraktbolaget har möjlighet att ta sig.

Fraktkostnad

Fri frakt gäller på Nordiska kakel under normala leverans förhållanden. Nedan är några situationer som kan påverka leveranspriset. Råder speciella förhållanden hos dig, vänligen kontakta kundservice.

-Leverans till öar innefattas inte av vanlig standardfrakt och kommer debiteras. Kontakta kundtjänst för att få prisuppgift just för din leverans.

-Inbärning innefattas inte av vanlig standardfrakt och kommer debiteras. Kontakta kundtjänst för att få prisuppgift just för din leverans.

-Kvällsleverans innefattas inte av vanlig standardfrakt och kommer debiteras. Kontakta kundtjänst för att få prisuppgift just för din leverans.

-Tidspassad leverans innefattas inte av vanlig standardfrakt och kommer debiteras. Kontakta kundtjänst för att få prisuppgift just för din leverans.

Ej mottagen/uthämtad order

Om du ej är anträffbar vid leveranstillfället så debiteras du för kostnaderna som uppstår. Ej uthämtat paket på utlämningsstället debiteras med returkostnaden som uppstår.

Adressändring

Efter genomförd beställning är det inte möjligt att byta leveransadress eller mottagare. Kontakta kundtjänst för hjälp.

Leveransförseningar:

Nordiska kakel kompenserar ej för meddelade leveransförseningar. Boka inte hantverkare innan du mottagit godset och godkänt det.

Emballage och förpackningsmaterial:

Allt emballage och förpackningsmaterial som medföljer leveransen blir köparens tillgång och är inget som hämtas av Nordiska kakel.

Köp

Betalning

Nordiskakakel.se erbjuder betalningar som tillhandahålls av Shopify payments. Det erbjuder er som kund säkra kortbetalningar med Visa, Mastercard eller American Express. Klarna Pay Later, Klarna Pay Now, Klarna Slice It, iDEAL och Bancontact finns även tillgängligt som betalningsmedel.

Återbetalning

Om det är aktuellt med återbetalning så sker det i första hand enligt samma betalningsmetod som användes vid beställning. Återbetalning sker senast 14 dagar efter avslutat ärende.

Priser

Alla priser på Nordiskakakel.se är inklusive moms och frakt. Vi reserverar oss för tryck – och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser.

Ångerrätt

För privatpersoner så tillämpar Nordiskakakel.se distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vi åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej vara mer omfattande än nödvändigt. Skulle varan ha hanterats i större omfattning än nödvändigt för att fastställa dessa funktion eller egenskaper kommer Nordiskakakel.se debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten samt emballage.

Om inget annat är överenskommet med Nordiskakakel.se så ska varan returneras komplett. Nordiskakakel.se kan debitera dig som kund eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer och även neka returen. Du som kund står alltid för skador som kan uppstå under returtransporten. Spara följesedeln tills returen är godkänd av Nordiskakakel.se

Nordiskakakel.se återbetalar beloppet senast 14 dagar från det att varorna anlänt tillbaka till vårt lager. Återbetalning sker via samma betalningsmetod som valdes vid köpet.

Om du vill ångra ett köp kontakta oss på kundservice@nordiskakakel.se med ordernummer och vilken/vilka produkter som ska returneras.

I de fall som näringsidkare handlar hos Nordiskakakel.se så tillämpas Köplagen.

Öppet köp

På Nordiskakakel.se har du alltid 30 dagars öppet köp.

Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej vara mer omfattande än nödvändigt. Skulle varan ha hanterats i större omfattning än nödvändigt för att fastställa dessa funktion eller egenskaper kommer Nordiskakakel.se debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten samt emballage.

Om inget annat är överenskommet med Nordiskakakel.se så ska varan returneras komplett. Nordiskakakel.se kan debitera dig som kund eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer och även neka returen. Du som kund står alltid för skador som kan uppstå under returtransporten. Spara följesedeln tills returen är godkänd av Nordiskakakel.se

Kontakta oss på kundservice@nordiskakakel.se med ordernummer och vilken/vilka produkter som ska returneras.

Returkostnad

Nordiskakakel.se tar ut en returkostnad om 10% av ordervärdet för hanteringen av returen. Returkostnaden är utöver den fraktkostnad som du som kund står för. Returkostnaden är alltid 10% av ordervärdet oavsett vart du bor i landet medan fraktkostnaden varierar beroende på vart du bor samt antal produkter du returnerar.

Reklamera

Kontakta oss på kundservice@nordiskakakel.se med ordernummer, anledning, bilder och vilken/vilka produkter som ska reklameras. Nordiska kakel godtar inte reklamationer på uppsatt kakel/klinker.

Force Majeure

På grund av händelser som kan ske utanför Nordiska kakels makt anser ser sig bolaget vara befriade från att fullgöra sina förpliktelser enligt avtal. Exempel på detta kan vara åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Tvist

Konsument

Alla tvister ska i första hand försöka lösas i dialog med oss på Nordiskakakel.se. Om tvisten skulle kvarstå och du som kund har ett krav på Nordiskakakel.se har du möjlighet att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi som bolag förbinder oss att följa Allmänna Reklamationsnämnden utslag.

Företag

Tvister ska avgöras i svensk domstol enligt svensk lag där bolaget har sitt säte.

Falska beställningar

Bedrägeriförsök kommer att polisanmälas och ordern kommer annulleras.